1. Poslání sociální služby
Posláním sociální služby je podpora pečujících osob s dětmi v náhradní rodinné péči, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci a tuto situaci nedokážou účinně řešit vlastními silami. Sociální služba vede ke stabilizaci a zkompetentnění rodiny a je prevencí nežádoucích jevů v rodině a selhání náhradní rodinné péče.
2. Cíle poskytování sociální služby
Cílem sociální služby je: Stabilizace rodiny a prevence relapsu
Dílčí cíle sociální služby:
- Uvědomění si výskytu obtíží spadajících do škály nepříznivých sociálních situací
- Schopnost vyžádat si pomoc při řešení nepříznivé sociální situace (př. žádost o poskytnutí sociální služby)
- Orientace rodičů a dalších pečujících osob při řešení nepříznivých sociálních situací v rodině
- Vlastní aktivní přístup rodin k činnostem, které směřují k řešení jejich nepříznivé sociální situace
- Zvýšení samostatnosti pečujících osob při řešení nepříznivé sociální situace v rodině a budování jejich nezávislosti na službě
- Stabilizace rodiny a prevence relapsu
3. Zásady poskytování sociální služby
Zásady poskytované sociální služby vychází z §2 zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách:
- Každá osoba má nárok na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo jejího předcházení
- Na prvním místě sledujeme zájem a potřeby dítěte a dbáme na ochranu jeho práv
- Respektujeme svobodnou vůli, názory a rozhodnutí uživatelů služby
- Služba je průběžná a dlouhodobá s ohledem na individuální potřeby uživatelů služby
- Službu poskytujeme v zájmu uživatelů služby, v náležité kvalitě takovými způsoby, abychom vždy důsledně zajistili dodržování jejich lidských práv a základních svobod
- Zaměřujeme se na celek, na uživatele služby pohlížíme vždy v souvislostech
- Služba je flexibilní, reagujeme na potřeby uživatelů služby
- Dodržujeme profesionální přístup k uživatelům služby, uživatele nekritizujeme, jejich problémy negeneralizujeme
- Služba je zaměřena na podporu vlastní iniciativy a aktivity uživatelů služby při řešení nepříznivé sociální situace
- Zachováváme profesionální mlčenlivost o skutečnostech týkajících se uživatelů služby
- Chráníme osobní údaje uživatelů služby
- Spolupracujeme s dalšími institucemi a odborníky
4. Cílová skupina, které je sociální služba poskytovaná
Cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi v náhradní rodinné péči v Ústeckém kraji, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci a chtějí tuto situaci řešit.
Za nepříznivou sociální situaci pokládáme takovou situaci, kdy je ohrožena rodina jako celek destabilizací nebo je ohrožen vývoj dítěte a rodiče nebo jiné pečující osoby ji nedokážou účinně řešit vlastními silami (např. ztráta bydlení, finanční obtíže, sociálně patologické chování dítěte, péče o dítě s postižením apod.) Uživatelem služby se stává zpravidla jedna z pečujících osob.
5. Způsob poskytování sociální služby
- Služba je poskytována ambulantní i terénní formou
- Terénní služba je poskytována v místě bydliště rodiny. Terénní služba je poskytována Ve dnech pondělí až pátek od 8:00 do 15:30. V pondělí, úterý, čtvrtek odpoledne a pátek s kapacitou 3 pracovníci, ve středu a ve čtvrtek dopoledne s kapacitou 2 pracovnic z důvodu souběžného poskytování ambulantní služby. Ambulantní služba je poskytována v prostorách Poradny pro náhradní rodinnou péči v Litoměřicích v Teplické ulici č. 3, dále pak v Poradně pro NRP v Ústí n. Labem, ulice v Jirchářích 60/6. V Litoměřicích je ambulance otevřena pro veřejnost ve čtvrtek od 9h do 13h s kapacitou jednoho pracovníka a v Ústí n. Labem obvykle ve středu od 8:00 do 15:30 s kapacitou taktéž jednoho pracovníka. Další termíny lze domluvit individuálně.
- S každou rodinou pracuje sociální pracovník. Vychází z individuálního plánu, který je zaměřen na oblasti, ve kterých rodina potřebuje pomoci.
- Služba je pro rodiny zdarma
- Délka poskytování služby se řídí potřebami rodiny, je však stanovena horní hranice pro poskytování, a to je 18 měsíců.
6. Činnosti sociální služby
- Základní činnosti služby (blíže popsáno v metodice):
- Základní sociální poradenství
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (podpora a nácvik rodičovského chování, pracovně výchovná činnost s dětmi)
- Zprostředkování kontaktů se společenským prostředím
- Sociálně terapeutické činnosti
- Pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Fakultativní činnosti služby:
Návazné služby pro rodiny s dětmi v NRP (vzdělávací aktivity pro rodiče a další pečující osoby, programy pro děti a mládež, zprostředkování odborného poradenství).
7. Kapacita sociální služby:
- V okamžitém jednání máme kapacitu 3 rodiny
- Dlouhodobě můžeme poskytovat službu současně 7-10 rodinám na sociálního pracovníka při 1,0 úvazku.
8. Místa zveřejnění informací o sociální službě
Poslání, cíle a zásady poskytování služby včetně okruhu osob, kterým je služba poskytována máme zveřejněno na těchto místech:
- Webové stránky organizace (cpnrp.cz)
- Propagační materiály organizace – letáčky služby, výroční zpráva
- Registr poskytovatelů sociálních služeb
- Katalog sociálních služeb Ústeckého kraje
- Katalog sociálně zdravotních služeb města Ústí nad Labem
- Katalog sociálních služeb města Litoměřice
- Informace o službě podají pracovníci Poradny pro náhradní rodinnou péči v Litoměřicích nebo Poradny pro NRP v Ústí n. Labem na uvedených telefonních číslech a kontaktních adresách
9. Pravidla pro ochranu osob před předsudky a negativním hodnocením v důsledku poskytování sociální služby:
- Zachováváme profesionální přístup a respekt k rodině (diskrétnost, mlčenlivost)
- Pracovníci služby chodí do rodin v civilním oblečení, předem se zeptají, zda rodině nevadí označení služebního automobilu
- Sociální pracovník řeší tuto otázku pravidelně podle potřeby, ale minimálně jednou ročně na individuální supervizi
Kontakty:
Mgr. Marta Doležalová (vedoucí sociální pracovnice SAS): dolezalova@cprnp.cz, tel. 771 770 360
Poradna pro NRP, Teplická 3, 412 01 Litoměřice
Poradna pro NRP V Jirchářích 60/6, 400 02 Ústí nad Labem